Stress Trainer
info@stress-trainer.nl
Menu
  • Home
  • Over Stress-Trainer
    • Aanpak werkstress
    • Conflictbemiddeling
    • Trauma nazorg
    • Burnoutmonitor
    • Wie is de Stress-Trainer
  • Tarieven
  • Over spanning
    • Wat is dat nou, overbelasting?
    • Tips en adviezen bij uitval van uw werknemer
  • Handige tools
    • Trauma nazorg
      • Handvat voor managers bij calamiteiten
      • Informatie en tips over verliesverwerking
      • Checklist voor managers
      • Checklist gedragsobservatie
    • Verzuimprotocol
    • Verzuimtool
  • Contact

Tips en adviezen bij uitval van uw werknemer

Uw werknemer is uitgevallen: tips en adviezen

Uw medewerker is momenteel uitgevallen. Er lijkt sprake te zijn van een overspanning of overbelasting. Uw medewerker werkt intensief aan een terugkeer naar werk. Als er sprake is van een werkgerelateerde uitval, is het goed om hierover met elkaar op termijn een goed gesprek te hebben. Het is belangrijk in kaart te brengen hoe u samen de zaken anders kunt aanpakken of afspreken. Alleen, zo is u wellicht al opgevallen, is het momenteel moeilijk om contact te krijgen met uw medewerker. Ik ga er even van uit dat uw medewerker recentelijk is uitgevallen. Ik heb het dan over de eerste vier weken. 

Voor uw medewerker is dit een moeizame en verwarrende periode. In deze eerste fase van uitval (zie A in de afbeelding) is vaak nog niet helder wat er precies aan de hand is. 

Schuldgevoel

De meeste mensen ervaren in deze fase controleverlies, zijn overdreven emotioneel, voelen zich opgejaagd en hebben een vreselijk schuldgevoel naar hun collega’s of werkgever. In de meeste gevallen is de ziekmelding daarom nogal vaag. “Ik voel me beroerd, maar na een korte time-out gaat het vast weer beter.” 

Tsja, dat is wel erg weinig informatie. Uw natuurlijke reactie is dan om een dag later te bellen en verder door te vragen. Maar omdat uw medewerker niet goed weet wat er aan de hand is en zich vreselijk bezwaard voelt, weert hij of zij krampachtig elk contact af. Elke extra poging om nu het contact te versterken óf om werkgerelateerde zaken door te nemen, eindigt meestal in irritatie en frustratie. Bij u én bij uw medewerker. Dit vertraagt feitelijk het herstel. Daarom is het in deze fase voor uw werknemer zeer belangrijk om afstand te kunnen én mogen nemen. 

Tips en adviezen

Het komt weer goed, maar dat duurt meestal iets langer dan de korte time-out die uw medewerker zelf voor ogen heeft. Wanneer uw medewerker accepteert wat er aan de hand is (verderop in de acceptatiefase of in de heroriëntatiefase) wordt contact maken weer veel makkelijker. Tot die tijd heeft uw medewerker een kleine gebruiksaanwijzing. Hieronder vindt u wat tips en adviezen om de communicatie en re-integratie te versoepelen. Start in elk geval met het sturen van een kaartje, mocht u dat nog niet hebben gedaan. Het is een kleine moeite, maar het doet meestal veel goed. Als u uw medewerker aan de telefoon hebt óf via e-mail spreekt, kunt u ingaan op de volgende zaken:

  • Hoe gaat het? Dit lijkt een uiterst vanzelfsprekende vraag, maar het wordt meer dan eens vergeten.

  • Vraag uw medewerker naar de positie op zijn of haar herstellijn tussen 0 en 100 procent. Is de eigen inschatting fors minder dan 25 procent, dan is het beter om nog niet over het werk te beginnen. Gun uw medewerker nog even wat rust. Begrijp me goed, ik ben absoluut voor het in stand houden van het contact tussen werkgever en werknemer,
  • maar in deze eerste fase van uitval gaat dat nog uiterst moeizaam.

  • Vindt uw medewerker het moeilijk een percentage aan te geven op de herstellijn? Luister dan naar bepaalde signalen. Wanneer u opmerkt dat uw werknemer zich schaamt, bezwaard of schuldig voelt, duidt dat vaak op een percentage onder de 25. Uw medewerker zit dan in de eerste acceptatiefase. Maakt hij of zij al plannen om een volgende uitval te voorkomen, dan komt de volgende fase meer in beeld (25-50 procent).

  • Rond de positie van 25 procent of meer zou uw medewerker beter in staat moeten zijn tot structurele communicatie. Tip: spreek een vast overlegmoment af. Bijvoorbeeld op woensdagen om 11.00 uur. Om de week telefonisch en om de week per mail.

  • Rond de positie van 40-50 procent kunt u uw medewerker vragen een kop koffie te komen drinken op het werk. Spreek dan wel precies af met wie de afspraak is en wanneer. Om te veel belasting te voorkomen, mag de afspraak maximaal één uur duren.

Weer starten met werk

Natuurlijk wilt u graag weten wanneer uw medewerker weer (voorzichtig) kan starten. Het moment van terugkeer hangt af van allerlei factoren, maar over het algemeen gaat er een bepaald herstelpad aan vooraf. Normaal gesproken adviseren uw arbodienst en/of bedrijfsarts u en uw medewerker hierin, maar het kan nooit kwaad hierin zelf ook wat inzicht te hebben. Ik heb het al met u gehad over de herstellijn. Mensen die aangeven op ongeveer 60-75 procent herstel te zitten (B in de afbeelding) zijn meestal wel in staat om die voorzichtige start in het werk te maken. Is uw medewerker aangekomen bij positie C in de afbeelding, dan kan hij of zij waarschijnlijk weer volledig aan het werk. Let wel: dan is er nog geen sprake van volledig herstel. Het is goed om te beseffen dat bij te veel prikkels een terugval mogelijk is. 

© 2025 | Stress-Trainer

Contact | Algemene voorwaarden | Bekijk ook de Burnoutmonitor.nl »

Home

Over Stress-Trainer

  • Aanpak werkstress
  • Conflictbemiddeling
  • Trauma nazorg
  • Burnoutmonitor
  • Wie is de Stress-Trainer

Tarieven

Over spanning

  • Wat is dat nou, overbelasting?
  • Tips en adviezen bij uitval van uw werknemer

Handige tools

  • Trauma nazorg
  • Verzuimprotocol
  • Verzuimtool

Contact

Algemene voorwaarden